"ME, PRESIDENT OF THE REPUBLIC" BY FRANCOIS HOLLANDE, WHAT A CONTRAST WITH ALI BONGO! "MOI, PRÉSIDENT DE LA RÉPUBLIQUE", QUEL CONTRASTE AVEC ALI BONGO!






English Version

During the French presidential debate on Wednesday, 2 May 2012, the following question was asked of the candidate:

"How would each of you govern, what style of president are you going to be?"

François Hollande answered this question in way that has resonated with a number of readers of this blog who have asked us to contrast his answers with the presidency of Ali Bongo in Gabon. This is what we did below.

Francois Hollande answer: Me, President of the Republic, I will be a president who, first, respect the French, who consider them. A President who does not want to be President of everything, head and all, ultimately responsible for anything.

Annoying Gabon Commentary: Ali Bongo respects neither Gabon nor the bodies that are supposed to embody the country's institutions. He wants to be President of absolutely everything and is responsible for absolutely nothing because it is always the others who are wrong and never him and his clan.

Francois Hollande answers: Me, President of the Republic, I will not be majority leader. I will not receive parliamentarians of the majority at the Elysee Palace.

Annoying Gabon Commentary: Ali Bongo only governs with his PDG party and treats the opposition with utter contempt.

Francois Hollande answers: Me, President of the Republic, I will not treat my Prime Minister as a simple collaborator.

Annoying Gabon Commentary: Ali Bongo treats its prime ministers as servants, not leaders of government.

Francois Hollande answers: Me, President of the Republic, I will not attend fundraisers for my own party, in a Paris hotel. Me, President of the Republic, I will make the justice system work independently. I will not name the prosecutors, if the opinion of the Higher Judicial Council was against it.

Annoying Gabon Commentary: Justice in Gabon is not independent and depends entirely on the Bongos.

Francois Hollande answers: Me, President of the Republic, I will not pretend to appoint the directors of public television stations. I will leave that to independent bodies. Me, President of the Republic, I will ensure that my behavior is exemplary at all times. Me, President of the Republic, I will also have to heart to not have an immunity status of head of state. I will reform it, so that if the acts prior to taking office were to be challenged, I could, under certain conditions, go to the convening of a particular judge, or to explain some number of instances. Me, President of the Republic, I will form a government that will be have as many women as men.

Annoying Gabon Commentary: Ali Bongo will never ascent to such heights.

Francois Hollande answers: Me, President of the Republic, there will be a code of ethics for ministers, who could not get into a conflict of interest. Me, President of the Republic, ministers could not combine their functions with a local mandate because I think they should concentrate on their primary task. Me, President of the Republic, I will take an act of decentralization because I think that local authorities need a new life, new skills, new freedoms. Me, President of the Republic, I will ensure that social partners could be considered, as well as professional organizations and unions that we can have a regular discussion to know what is the law or what is a matter for negotiation . Me, President of the Republic, I will engage in great debates. Reference was made to energy. It is legitimate that there may be on these issues, great public debates.

Annoying Gabon Commentary: In Gabon, no ethics is respected nor observed. The social partners are vilified by the regime and there is no discussion engaged in by Ali Bongo. He does not discuss, he gives orders, period.

Francois Hollande answers: Me, President of the Republic, I will introduce proportional representation for parliamentary elections in 2017 because I think it is good that all political persuasions should be represented.

Annoying Gabon Commentary: In Gabon, elections are rigged and the National Assembly is 90% monolithic, which is a farce.

Francois Hollande answers: Me, President of the Republic, I will try to have the height of view to set broad guidelines, the main pulse. At the same time, I will not try to take care of everything and I will always have the concern of the proximity to the French people.

Annoying Gabon Commentary: Ali Bongo centralizes everything around him, while deeply contemptuous of Gabonese people and surrounding himself with non-nationals in sectors vital to the functioning of the state.


Version Française

Au cours du débat présidentiel français de mercredi 2 May 2012, la question suivante fut posée aux candidats:

"Comment comptez-vous présider l'un et l'autre, quel style de président comptez-vous être?"

François Hollande a répondu à cette question d'une manière qui a retenu l'attention de nombreux lecteurs de ce blog qui nous ont demandé de contraster cette réponse avec la manière de gouverner d'Ali Bongo. C'est ce que nous avons fait ci-dessous.

Réponse de François Hollande: Moi, Président de la République, je serai un Président qui, d’abord, respecte les Français, qui les considèrent. Un Président qui ne veut pas être Président de tout, chef de tout et, en définitive, responsable de rien.

Commentaire de Le Gabon Enervant: Ali Bongo ne respecte ni les gabonais, ni les instances qui sont sensées incarner les institutions du pays. Il se veut président de tout et n'est absolument responsable de rien car ce sont toujours les autres qui ont tord et jamais lui et les siens.

Réponse de François Hollande: Moi, Président de la République, je ne serai pas chef de la majorité. Je ne recevrai pas les parlementaires de la majorité à l’Elysée.

Commentaire de Le Gabon Enervant: Ali Bongo ne gouverne qu'avec le PDG et traite l'opposition avec dédain.

Réponse de François Hollande: Moi, Président de la République, je ne traiterai pas mon premier ministre de collaborateur.

Commentaire de Le Gabon Enervant: Ali Bongo traite ses premiers ministres comme des valets et non des chefs de gouvernement.

Réponse de François Hollande: Moi, Président de la République, je ne participerai pas à des collectes de fonds pour mon propre parti, dans un hôtel parisien. Moi, Président de la République, je ferai fonctionner la justice de manière indépendante. Je ne nommerai pas les membres du parquet, alors que l’avis du Conseil Supérieur de la Magistrature n’a pas été dans ce sens.

Commentaire de Le Gabon Enervant: La justice au Gabon n'est pas indépendante et dépend entièrement des Bongo.

Réponse de François Hollande: Moi, Président de la République, je n’aurai pas la prétention de nommer les Directeurs des chaînes de télévision publiques. Je laisserai cela à des instances indépendantes. Moi, Président de la République, je ferai en sorte que mon comportement soit à chaque instant exemplaire. Moi, Président de la République, j’aurai aussi à cœur de ne pas avoir un statut pénal du chef de l’Etat. Je le ferai réformer, de façon à ce que, si des actes antérieurs à ma prise de fonction venaient à être contestés, je puisse, dans certaines conditions, me rendre à la convocation de tel ou tel magistrat, ou m’expliquer devant un certain nombre d’instances. Moi, Président de la République, je constituerai un gouvernement qui sera paritaire. Autant de femmes que d’hommes.

Commentaire de Le Gabon Enervant: Jamais Ali Bongo n'aurait une telle hauteur.

Réponse de François Hollande: Moi, Président de la République, il y aura un code de déontologie pour les ministres, qui ne pourraient pas rentrer dans un conflit d’intérêt. Moi, Président de la République, les ministres ne pourront pas cumuler leurs fonctions avec un mandat local parce que je considère qu’ils devraient se consacrer pleinement à leur tâche. Moi, Président de la République, je ferai un acte de décentralisation parce que je pense que les collectivités locales ont besoin d’un nouveau souffle, de nouvelles compétences, de nouvelles libertés. Moi, Président de la République, je ferai en sorte que les partenaires sociaux puissent être considérés, aussi bien les organisations professionnelles que les syndicats et que nous puissions avoir régulièrement une discussion pour savoir ce qui relève de la loi ou ce qui relève de la négociation. Moi, Président de la République, j’engagerai de grands débats. On a évoqué celui de l’énergie. Il est légitime qu’il puisse y avoir sur ces questions-là de grands débats citoyens.

Commentaire de Le Gabon Enervant: Au Gabon, aucune déontologie n'est respectée ni même observée. Les partenaires sociaux sont vilipendés par le pouvoir et il n'y a aucune discussion à laquelle se livre Ali Bongo. Il ne discute pas, il donne des ordres, un point un trait.

Réponse de François Hollande: Moi, Président de la République, j’introduirai la représentation proportionnelle pour les élections législatives de 2017 car je pense qu’il est bon que l’ensemble des sensibilités politiques soit représenté.

Commentaire de Le Gabon Enervant: Au Gabon, les élections sont truquées et l'Assemblée Nationale est à 90% monocolore, ce qui est une farce.

Réponse de François Hollande: Moi, Président de la République, j’essayerai d’avoir de la hauteur de vue pour fixer les grandes orientations, les grandes impulsions. En même temps, je ne m’occuperai pas de tout et j’aurai toujours le souci de la proximité avec les Français.

Commentaire de Le Gabon Enervant: Ali Bongo centralise tout autour de lui, tout en méprisant profondément les gabonais et s'entourant de non nationaux dans les secteurs vitaux pour le fonctionnement de l'état.

Comments

Popular posts from this blog

GAGAN GUPTA’S MASTERFUL TRICK! LA MAGISTRALE ENTOURLOUPE DE GAGAN GUPTA !